CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, January 1, 2010

SURAH AL KAFIRUN

Surah ini mengandungi 6 ayat. Ianya dikatakan menyamai satu per empat al Quran kerana surah ini mengandungi larangan menyembah selain dari Allah.Mengandungi pokok akidah dan segala perbuatan hati.Ianya berkait rapat dengan Surah al Ikhlas.
Di riwayatkan didalam Tafsir Ibnu Kastir :Didalam hadis Muslim, diterima dari Jabir bin Abdillah bahawa Rasulullah SAW membaca surah al Kafirun bersama Surah Qul Huwallahu Ahad di dalam sembahyang sunat dua rakaat sesudah tawaf. Didalam Sahih Muslim juga , dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW membaca surah ini dan Qul Huwallahu Ahad pada solat dua rakaat Fajar (sebelum subuh).Demikian juga menurut hadis yang dirawikan oleh Imam Ahmad dari Ibnu Umar bahawa Nabi membaca kedua surah ini ketika solat dua rakaat Fajar dan dua rakaat selepas Maghrib lebih dari dua puluh kali.
Sebuah hadis yang dirawikan oleh Imam ahmad dari Farwah bin Naufal al Asyja'iy bahawa dia meminta petunjuk dari nabi apa yang baik dibaca sebelum tidur, maka nabi menasihatkan supaya setelah dia mulai berbaring bacalah Qul Ya Ayyuhal Kafirun kerana dia adalah satu pernyataan diri sendiri bersih dari syirik
Sebab turunnya ayat ini ialah kerana datangnya pemuka -pemuka Quraisy musyrikin iaitu al walid bin al Mughirah, al Ash bin Wai, al Aswad bin al Mutalib dan Umaiyah bin Khalaf yang hendak menemui Rasulullah SAW dengan tujuan untuk 'berdamai'. Antara usul yang diberikan ialah “Ya Muhammad! Mari kita berdamai. Kami bersedia menyembah apa yang engkau sembah dan engkau pun hendak lah menyembah apa yang kami sembah.Dalam urusan negeri kita ini, engkau turut serta bersama kami”. Tidak berapa lama mereka memberikan usul tersebut, maka turunlah ayat ini.
قُلْ
“Katakanlah” -
olehmu wahai utusanku kepada orang -orang yang tidak mahu percaya.

يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ
“Wahai orang -orang kafir” -
menurut Ibnu Jarir panggilan tersebut disuruh disampaikan Allah kepada Nabinya kepada
orang -orang kafir itu yang sejak awal berkeras menentang Rasulullah dan sudah diketahui
dalam ilmu Allah SWT bahawa sampai hari terakhir pun mereka tidak akan mahu menerima
kebenaran

- لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ
“Aku tidak menyembah apa yang kamu sembah”
Menurut tafsiran Ibn Kastir erti ayat kedua ini ialah menafikan perbuatan (Nahyul Fi'el).
Ertinya bahawa perbuatan begitu tidaklah aku pernah dikerjakan.Syaikh Muhammad Abduh
menjelaskan didalam tafsirnya “Dua jumlah kata yang pertama (ayat 2 dan 3) adalah
menjelaskan perbezaan yang disembah dan dua ayat berikutnya (ayat 4 dan 5) ialah
menjelaskan perbezaan cara beribadat.”

- وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ
“Dan tidak pula kamu menyembah apa yang aku sembah”
Menurut tafsiran Ibnu kastir ertinya persembahan kita ini sesekali tidak dapat
diperdamaikan atau digabungkan kerana yang aku sembah hanya Allah dan kalian
menyembah kepada benda iaitu kayu atau batu yang kamu cipta sendiri dan kamu membesar-
besarkan akannya.

- وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ
“Dan aku bukanlah pula penyembah sebagaimana kamu menyembah”
- وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ
“Dan kamu bukanlah pula penyembah sebagaimana aku menyembah”
Maka selain dari yang kita sembah itu berlainan, kamu menyembah berhala dan aku
menyembah Allah, maka cara kita menyembah pun juga berlainan.A ku menyembah Allah
dengan melakukan solat menurut syarat rukunnya dan kamu pula menyembah berhala dengan
cara yang cukup berbeza dengan aku.

- لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ
“ Untuk kamu agama kamu dan untuk aku agamaku”
Soal akidah diantara Tauhid mengesakan Allah sesekali tidaklah dapat dikompromikan atau
dicampur adukkan dengan syirik.Tauhid kalau telah didamaikan dengan syirik ertinya ialah
kemenangan syirik

Al Qurthubi meringkaskan tafsir keseluruhan ayat ini begini:
Katakanlah olehmu wahai utusanku kepada orang -orang kafir itu. Bahawa aku tidaklah mahu di ajak menyembah berhala- berhala yang kamu sembah dan puja itu.Kamu pun rupanya tidaklah mahu menyembah kepada Allah sahaja sebagaimana yang aku lakukan dan serukan. Malahan kamu persekutukan berhala kamu itu dengan Allah. Maka kalau kamu katakan bahawa kamu menyembah Allah juga, maka perkataan kamu itu bohong kerana kamu adalah musyrik, sedangkan Allah itu tidak dapat di persekutukan dengan yang lain.Ibadat kita juga berlainan.Aku tidak menyembah kepada tuhanku sebagaimana kamu menyembah berhala .Oleh itu agama kita tidaklah dapat diperdamaikan atau dipersatukan. “Bagi kamu agama kamu,bagiku adalah agamaku pula”-Tinggilah dinding yang membataskan kita dan dalamlah jurang di antara kita.”

0 comments: