CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, December 24, 2009

SERBAN.




Serban yang dipanggil “Imamah” adalah pakaian kebanyakan ulama’ sama ada di Malaysia atau pun diluar Negara. Di dalam Ittihaf al Muttaqin karangan al Hafiz al Zabidi menaskan imamah dengan baris bawah bagi huruf Ain ialah sesuatu yang menutupi kepala dari kain kapas atau bulu atau seumpamanya.Ia dinamakan demikian kerana meliputi kepala keseluruhannya dan lafaz jama’nya ialah ‘Amaim’.
Kebanyakkan umat Islam yang memakai serban adalah di atas niat yang sama iaitu mengikuti sunnah Nabi Muhammad SAW tetapi kita dapati mereka menggunakan bentuk dan cara lilitan yang berbeza.Terdapat juga perbezaan dari ‘ekor’ serban tersebut.ada yang melilit keseluruhan tanpa mengeluarkan ekornya, ada mengeluarkan ekor dibahagian atas dan dibawah serban dan ada yang mengeluarkan satu ekor sahaja.Selain dari itu perbezaan warna serban juga, dapat kita perhatikan.Ada yang memakai serban yang berwarna putih, hijau dan hitam.
Sebagaimana kita maklum bahawa serban adalah salah satu pakaian Rasullullah SAW bersandarkan kepada hadis ke 140 daripada Sohih al Bukhari menyatakan: Dari Jaafar ibn Amr r.a daripada ayahandanya (Umaiyah) katanya : “Saya melihat Nabi SAW beliau menyapu serban dan kedua khufnya (ketika berwuduk) .” Serban juga adalah antara pakaian yang dipakai oleh malaikat. Ekor serban adalah salah satu bentuk serban yang dipakai oleh Malaikat sebagaimana yang dikeluarkan oleh al Tabrani didalam al Kabir dari hadith Ibni Umar dan al Baihaqi dari hadith Ubadah: “Hendaklah kalian memakai serban kerana ia adalah tanda malaikat, dan lepaskanlah ekornya di belakang kalian”
Serban juga boleh dipakai menggunakan warna selain putih sebagaimana diriwayatkan juga didalam Sohih Muslim daripada Jabir ibn Abdullah bahawa Rasulullah SAW memasuki Makkah dengan memakai serban hitam tanpa berihram.

Diriwayatkan daripada Wathilah ibn al Asqa’ ibn Kaab ibn Amir ibn Laith ibn Bakar ibn Abdi Mannah al Laithi al Kinani yang digelar Abu al Asqa’ dan dikatakan gelarannya Abu Qursofah, dikatakan Abu Muhammad, dikatakan juga Abu Syaddad.Tatkala Rasulullah SAW wafat, beliau keluar menuju ke Syam dan menyertai peperangan di Dimasyq, Hims dan tinggal di negeri itu. Kemudian beliau berpindah ke Baitul Maqdis dan wafat. Telah meriwayatkan sekumpulan manusia daripadanya, bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah dan malaikat mengucapkan selawat ke atas orang –orang yan memakai serban” . ;

0 comments: