CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, May 4, 2009

UMAT MUHAMMAD



Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
“Dan demikianlah kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat pilihan ”. .

Sabda Rasulullah s.a.w.:
“Sesungguhnya Allah meredhai umat Muhammad mendapat kamudahannya”

HIKAYAT

Ketika Rasulullah SAW sakit, Baginda didatangi oleh seorang lelaki dimuka pintunya. Saidatina Fatimah yang menjaga beliau cuba menghalang lelaki itu masuk, tetapi ditegah oleh Rasulullah. Baginda menyatakan kepada Saidatina Fatimah bahawa lelaki itu adalah Malaikat maut yang menyerupai seorang lelaki . Rasulullah SAW bertanya kepada malaikat maut “ Kamu datang untuk menziarahiku atau untuk mencabut nyawaku?”. “ Keduanya sekali wahai Rasulullah. Itu pun jika kamu mengizinkan. Jika kamu tidak mengizinkan, aku akan balik sekarang.”Jawab Malaikat Maut.

Tiba –tiba turun malaikat Jibril kesisi Rasulullah SAW. Rasulullah SAW bertanya kepada Malaikat Jibril. “Bagaimana kedudukkan aku disisi Allah?”. Malaikat Jibril menjawab “Sesungguhnya malaikat tengah berbaris di pintu langit untuk menjemput kamu, begitu juga mereka sedang berbaris di syurga.”. “Bagaimana keadaan umatku ?” Tanya Rasululah lagi.

Malaikat Jibril menjawab “Sesungguhnya Allah telah menyatakan bahawa tidak akan masuk para nabi dan umat –umat mereka kedalam syurga sebelum dimasuki oleh kamu dan umat –umat kamu dahulu” .Setelah mendengar keterangan Jibril itu barulah Rasulullah berpuas hati.

0 comments: